Eng. org.tittel: Is God Anti-Gay?
Sam Alberry
Lunde 2023
Dette er andre utgave og revidert fra første som kom for 10 år siden. I mellomtiden har det foregått flere kulturelle endringer og han opplever at det viktigste spørsmålet nå ikke lenger er hva bibeltekstene sier om likekjønnede forhold, men om kristendommen i det hele tatt er gode nyheter for homofile. Han besvarer alle disse spørsmålene i boka, men er mer opptatt av det som det til syvende og sist handler om: Forholdet til Jesus selv.
Ikke-kristne får en kort og konsis innføring i evangeliet samtidig med en forståelse av hvorfor kristne mener det de gjør om seksualitet generelt og samkjønnet seksualitet spesielt. Det kan være svært så nyttig også for de som kaller seg kristne.
Boken har et forord av Timothy Keller, en respektert amerikansk kristenleder (nylig avdød) noe som «garanterer for innholdet». Den oppfattes som skrifttro, dvs. at det som Bibelen sier blir akseptert som det står, uten forsøk på bortforklaringer/-tolkninger. Slike tolkningsforsøk blir også kommentert kort, uten at han gjør noen grundig teologisk utredning. Det ville vært vanskelig på 90 sider! Han skal ha honnør for å greie såpass mye på den plassen.
Likekjønnet tiltrekning er bokens fokus, ikke de resterende fenomenene i bokstavrekken til den skeive bevegelsen. Det er også hva han selv har erfaring med og det gir teksten større autoritet.
Han går rett på sak: Jesu undervisning, om «født sånn» har noen relevans, forholdet til gamle testamentet, hva som er synd, og hvordan se på følelser og fristelser vs. handlinger, hvordan kirken og kristne bør forholde seg og mer. Han tar også opp argumentasjonen til Terje Hegertun, om trofasthet og forpliktelse i forholdet som det avgjørende; ikke kjønn. I hvert kapittel drøfter han slike konkrete problemstillinger direkte i tillegg til den grunnleggende forståelsen.
Temaet om man er «født sånn» og om endring er mulig, er viktige temaer som han ikke går så mye inn i. Det første overlater han til medisinsk forskning da det for ham ikke har betydning for hvordan man som kristen må forholde seg: Vi har en fallen natur, blir født med «arvesynden», uansett. Det siste svarer han JA på. Han har selv erfaring med venner som har opplevd fullstendig og delvis endring av seksuelle følelser og andre som ikke har det, inklusive ham selv. Men alle som tar imot Jesus som Herre, blir født på ny, får en ny identitet; en ny start. Det påvirker alt i oss, også vårt forhold til seksualiteten vår som får en annen plass i livet. Så endring vil skje. Men de utviklingsmessige påvirkningene som kan ha bidratt til en skeiv utvikling, går han ikke inn i.
Så de som ikke opplever en type «spontan» endring av tiltrekning henviser han til enslig stand. Denne blir også omtalt med sine fordeler og utfordringer.
Han er ikke den eneste som vektlegger menigheten som vesentlig i den sammenheng, som det andre hjem. Ofte er det pastorer som skriver om dette. De har unektelig en stor del av livet viet til menigheten og det er kanskje lettere for dem å virkeliggjøre menigheten som en utvidet familie i eget liv. Jeg opplever dette som et ideal man er et godt stykke ifra i de fleste menigheter. Et bilde av en toppstyrt medlemsorganisasjon eller bedrift virker nærmere virkeligheten. Dette tror jeg, er avgjørende viktig og vil fremover være helt sentralt om vi skal være troverdige og attraktive for dagens mennesker. For det går rett inn i det vestlige samfunnets individualistiske ideals bakside: Ensomhet, manglende forankring og identitet. Også kristne er like påvirket av den individualistiske forståelsen av mennesket. Men dette er tema for en annen bok og gjelder ikke bare single mennesker.
Boka anbefales og er et utmerket sted å starte for de som vil bli kjent med temaet: Hvordan kristen tro påvirker synet på seksualitet generelt og likekjønnet tiltrekning spesielt.